Как алкохолът cе отразява на фитнес прогреса ни?

Влияе ли алкохолът върху фитнес прогреса ни?

Ех, тези страхотни летни вечери… На всеки от нас му се е случвало да излезе с приятели и да прекали с пиенето понякога. В това няма нищо лошо, обаче как се отразява алкохолът върху тялото ви и как влияе на вашия фитнес прогрес?

Тук ще поговорим за негативните страни на алкохола. И не, аз няма да ви кажа да НЕ пиете алкохол, защото като цяло не съм фен на стриктните ограничения. Ще ви дам съвети как можете да сведете вредите от алкохола до минимум, ако искате да запазите мускулната си маса.

Разбира се това не се отнася за хора, които са свикнали всеки ден да излизат и да препиват. За съжаление фитнеса и алкохола няма как да вървят ръка за ръка.

Вредата от алкохола върху тялото ни

Алкохолът в мазнина

Всички сме чували как алкохолът се превръща в мазнини. Това като цяло е погрешно схващане и ще ви кажа защо. Самият алкохол не се съхранява като мазнини в тялото ни, но количеството, което консумираме се отразява на това колко мазнини горим. Това е така,защото етанолът (алкохолът) при метаболизма се превръща в ацетат и ацетил, което от своя страна сигнализира на нашето тяло да спре да гори мазнини или изядените въглехидрати. В последствие ние трупаме мазнини и спираме фитнес прогреса си.

Калории

Алкохолът се състои от 7 калории на грам. Калориите приети от алкохол са „празни калории“, защото те не зареждат тялото ни с нужните ни хранителни вещества за изграждане на мускулна маса.  Точно обратното, пиенето на алкохол често може да доведе до преяждане. Замисляли ли сте се защо след като сте изпили големи количества алкохол сте толкова гладни и ви се яде нещо мазно – я мазна баничка, я мазни милинки?  Една от причините е, че мозъкът ни се отпуска, чувстваме се по-релаксирани и забравяме за всякакви хранителни режими и фитнес тренировки. Тогава си казваме, YOLO и започва голямото ядене :)) Друга причина също е, че алкохолът действа директно на мозъка и повишава апетита.

Не забравяйте ,че даже 2-3 чаши (бира или ликьор) са повече от 150 калории  

Хидратация

Пиенето се отразява зле на хидратацията на тялото. А както всички знаем хидратирането е едно от най-важните неща в спорта. Водата е енергия и ни е нужна ,за да може да съществуваме. Ако консумираме алкохол в големи количества, водата в тялото ни отива в бъбреците, за да се “опита” да разгради алкохола, вместо да подпомага за обработката на други вещества.

Намаля функцията на мозъка

Нашият мозък получава по-малко количество гликоген при употреба на алкохол (следователно мозъкът няма достатъчно енергия, за да функционира както трябва) .

Намалява абсорбцията на протеин в тялото .

Негативно влияе върху сърцето.

Алкохолът в умерено количество (една чаша червено вино) може да има позивите ефект върху сърцето. ОБАЧЕ негативните ефекти върху сърцето са много повече.

Затруднява възстановяването на мускулите

Не позволява на мускулите да се възстановят напълно след фитнес тренировка.  След тренировка тялото ви има нужда да се възстанови, по-точно има нужда от качествен сън. След дълга пиянска нощ за такъв “качествен” сън не може даже и да си мечтаем.

Обаче каквито и да са вредите от алкохола малко от нас (включително и аз) не можем да се откажем напълно от него. Поради тази причина ще дам няколко съвета как да пиете и да вредите минимално на фитнес прогреса си.

Ето и няколко съвета. Имайте предвид, че тези съвети няма да са от полза на тези, които излизат всяка вечер и пият неограничено количество алкохол.

Яжте по-малко мазнини

Ацетатът  e това,  което прави алкохола токсичен и възпрепятства изгарянето на мазнини. Консумирате по-малко мазнини през деня, в който сте решили да пиете, защото при консумация на алкохол мазнините, които сте яли по-рано през деня се съхраняват в тялото ви (това важи и за авокадото и ядките и всички други “ супер полезни фитнес храни”).

Тренирайте сутринта

Когато пиете алкохол шансът протеинът да се изгради в мускул е по-малък. Тъй като в повечето случаи започвате да пиете вечер е по-добре да направите една сутрешна тренировка, защото следтренировъчния ефект няма да е от значение вечерта.

Не тренирате в деня, в който сте решили да пиете

Колкото и странно да звучи е по-добре да тренирате с махмурлук от колкото преди „пиянска вечер“. Причината е ,че възстановяването на мускулите след тренировка е много по-важно за мускулния растеж, отколкото абсолютната производителност.

Консумирате въглехидрат

Противно на вярванията въглехидратите не могат да се превърнат в мазнини от което следва, че няма проблем да се консумират докато пиете стига да не превишавате дневния си калориен прием.

Планирали сте типична “пиянска” вечер

Ако все пак сте планирали типична вечер с вкусна храна и препиване е добре да „предвидите“ мускулни хранилища за глукоген. Това може да го направите като 3 дена сте на ниско въглехидратна диета или 2 дена преди това намалите калориния си прием. Това ще увеличи инсулиновата чувствителност и ще помогне на тялото ви да съхрани въглехидратите, а не мазнините като гликоген .

Забързано кардио

По принцип не съм привърженик на кардио тренировките, но те ще намалят вредата от алкохола като допринесат за изразходването на още калории и ще подобрят инсулиновата чувствителност

Яжте преди да пиете

Ако се чудите какво да хапнете преди запивка – най-добрият вариант би била ниска на фибри храна като паста или ориз с пиле (няколко часа преди излизане). Имайте предвид ,че пълен стомах подпомага за по-бавното натрупване на алкохол в кръвта, което означава,че ще трябва да пиете повече, ако сте решили да се напивате. След обилно хранене, може да изпиете два пъти повече алкохол.

Внимание! Алкохолът е високо калоричен, но това в никакъв случай не ни кара да се чувстваме сити (както коментирахме и по-горе – “празни калории”)! Той има обратен ефект за това е добре да си оставим някой излишни калории, ако след това решим, че сме гладни и ще си дояждаме. За съжаление след напиване най-добрата храна за консумация не са мазни банички или милинки, които нашето тяло така силно иска, защото е дехидратирано и има нужда от енергия. Най-добре в такива нощи е консумацията високо протеиново ядене приготвено вкъщи.

Колкото по-просто е едно питие толкова по-добре.

Избягвайте коктейли, които са пълни със захар. Пийте по-прости питиета. Не смесвайте водката или уискито с газирани напитки, по този начин добавяте още калории.

Колко често мога да пия алкохол, ако тренирам?

Истината е, че може да пиете и всеки ден, ако е в умерено количество изчислено спрямо калорииния ви прием. Обаче, колкото по-често пием, толкова е по-лош е ефектът върху нашето тяло, защото му е по-трудно да се възстанови и да натрупа мускулна маса.

Прекалената употреба на алкохол не е здравословна за никого и може да повлияе на вашата физика. В същото време алкохолът допринася за някои страхотни преживявания (стига да ги помните, разбира се.Един оптимизиран хранителен режим не трябва да е само за максимален мускулен растеж и загуба на мазнини. Той трябва да бъде част от начина ви на живот, който ви прави щастливи.

Ако обичате да се почерпвате от време на време, тогава не забравяйте да използвате тези съвети и да се забавлявате.

Facebook Comments

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *